محل تبلیغات شما

محاسبه سرمایه فکري:

سرمایه فکری متشکل از سه مولفه ی اصلی: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری وسرمایه مشتری است:

.

  1. . سرمایه انسانی : قابلیت های سرمایه های ترکیبی نظیر دانش، مهارت های و توانایی کارکنان یک سازمان را تشکیل میدهد که در حل مسائل کسب و کار به کمک سازمان می آیند. سرمایه ی انسانی، سرمایه ی درونی در میان افراد بوده و سازمان قادر به اکتساب و تملک آنها نیست) ادوینسون،مالون،3999.)
  2. سرمایه ساختاری: به تمام مواردی که از کارکنان سازمان سرمایه ی انسانی پشتیبانی مي کند، اطلاق میگردد. سرمایه ی ساختاری، زیرساختهای پشتیبانی کننده است که  سرمایه انسانی را به مرز عملیاتی شدن هدایت میکنند. این سرمایه ها در مالکیت سازمان بوده و با ورود و خروج افراد به سازمان ها در آنها  تغییری ایجاد نمي شود.(ادوینسون،مالون،3999.)

1. سرمایه مشتری رابطه ای: در این طبقه بندی سرمایه  ی مشتری عبارت است از: قوت وپایداری روابط با مشتریان. بر این اساس، رضایت مشتریان، تکرار معامالت، رشد مالی و میزان حس امنيت قیمت میتواند به عنوان شاخص هایی برای سرمایه ی مشتری در نظر گرفته شود(ادوینسون،مالون،3999

 

از زمان طرح نخستین مدل مرتبط با سنجش سرمایه فکری، تا به امروز بیش از 24 مدل مطرح عرضه شده است. این مدل را به ها  لحاظ ماهیت میتوان به دو دسته ی عمده تقسیم کرد:

مدل توصیفی: مدلهایی هستند که با رویکرد توصیفی در سنجش سرمایه فکری طراحی گردیده اند ) خاوندکار،خاوندکار،متقی،3199 .)مدلهای توصیفی را میتوان به چهارگروه تقسیم کرد:

مدل مبتنی بر ارزش بازار: مدل مبتنی بر ارزش بازار، به طور عمومی با هدف نمایش ارزش مالی سرمایه فکری و به منظور مقایسه و الگوگیری شرکت در گسترهها ی یک صنعت به خصوص قابل استفاده میباشد. در حقیقت این مدل ها، از طریق محاسبه ارزش بازاری شرکت و ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، ارزش سرمایه فکری را مورد اندازه گیر ی قر ار می دهند( پیوتن،پلومن،هانکوک،5119 .)

 

مدل مستقیم سرمایه فکری: این مدل ها، ارزش پولی داراییهای نامشهود را با شناسایی و تعیین مولفه ها و اجزای مختلف آن مورد برآورد قرارمیدهد. پس از شناسایی تمامی عناصر، آنها میتوانند چه به صورت منفرد و چه به صورت ضریب متراکم مورد ارزشیابی قرار گيرند.

 

مدل کارت امتیازی: در مدل فوق، ابتدا مولفه های مختلف سرمایه فکری شناسایی شده، سپس شاخص ها و معیارهای مورد نظر ایجاد شده و نتایج به صورت نمودارهای مختلف در کارت امتیازی گزارش می شود (پیوتن،پلومن،هانکوک،5119 .)

 

مدل تجویزی: مدلهایی هستند که به شکل رهنمود و در قالب رویکردی تنظیمی وتجویزی و با هدف یکسان سازی فرآیند سنجش و گزارش دهی سرمایه فکری معرفی شده اند.

مدل تجویزی در حقیقت رهنمودهایی برای سنجش و تهیهی اظهارنامه های سرمایه فکری  به حساب می آیند. ضرورت طرح این مدل ها، تقاضای بازار سرمایه و سهامداران جهت شناسایی ظرفیت فکری موجود در سازمان ها و شرکتها است. لذا برای یکسان سازی اظهارنامه های سرمایه فکری، دولتها و مراجع مختلف دست به طراحی چارچوبهای واحد در قالب رهنمودهای محلی، ملی یا فراملی زده اند ( خاوندکار،خاوندکار،متقی،31)

 

 

.مدل ارزش سرمایه دانشی:مدل ارزش سرمایه دانشی جزء مدل سال است که  توسط نظریه پرداز معروف سرمایه فکری، باروخ لو معرفی شده  است. این مدل با هدف سنجش تأثیرات مالی سرمایه مرتبهط با دانش پایه گذاری شده است. در واقع این مدل میکوشد تا ارزش فعلی سودهای حاصل ا ز دارایی های دانشی را مورد اندازه گیر ی قرار دهد.

محاسبه سرمایه فکري

معماری سرویس‌گرا و مقایسه سه شرکت Oracle Microsoft Dynamicو SAP

فناوری اطلاعات و بیمه الکترونیکی

سرمایه ,مدل ,ی ,ارزش ,فکری ,سازمان ,سرمایه فکری ,این مدل ,سرمایه ی ,های سرمایه ,سرمایه فکری، ,ارزش سرمایه دانشی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فراشعر